Bývate v prenajatom byte? Do čoho musíte investovať vy a čo vám nahradí prenajímateľ?
26. 01. 2022

Bývate v prenajatom byte? Do čoho musíte investovať vy a čo vám nahradí prenajímateľ?

Pokiaľ bývate v prenajatom byte, z času na čas je potrebné urobiť drobné úpravy alebo údržbové práce, aby bolo bývanie komfortné. Či už sa jedná o výmenu žiarovky alebo vodovodnej batérie, občas je investícia potrebná, ba priam nevyhnutná. Do akej miery musí investovať nájomca a čo je už v kompetenciách prenajímateľa? Zväčša sú tieto veci definované v uzavretej nájomnej zmluve a tým pádom nájomca presne vie, čo ešte spadá pod jeho kompetencie investovania a čo už musí uhradiť vlastník nehnuteľnosti. Ak však toto v nájomnej zmluve definované nie je, náhrady nákladov sa spravujú podľa ustanovení v Občianskom zákonníku.

Náklady nájomcu nemusia byť vysoké

Podľa Občianskeho zákonníka by mal nájomca uhradiť náklady na opravy a bežnú údržbu vzniknuté počas dlhšieho užívania predmetnej nehnuteľnosti. Drobné opravy podľa zákona sa delia na opravy miestností, ktoré neslúžia na bývanie a teda napríklad výmenu tesnení, opravu kohútikov plynových sporákov, termostatov, okien, rúry na pečenie, náhradu podlahových líšt, prahov či dlaždíc do 1,5 metra štvorcového. Druhou časťou sú všetky opravy, ktorých náklad na jednu opravu neprevýši sumu 6,64€. Ak sa na jednej veci vykonáva viac opráv, rozhodujúci je súčet všetkých nákladov. Medzi drobné úpravy sa pri dlhodobom nájme počíta aj maľovanie či udržiavanie podlahy.

Ak však ešte pred uzatvorením nájomnej zmluvy zistíte nejaké drobné nedostatky, tie je povinné uhradiť prenajímateľ. Na vlastné náklady musí nájomca zaplatiť aj závady a poškodenia, ktoré v byte spôsobil počas jeho užívania. Stavebné úpravy vykonané bez súhlasu prenajímateľa je potrebné taktiež uhradiť, prípadne na vlastné náklady uviesť nehnuteľnosť do pôvodného stavu. Pokiaľ sa však nájomca správa v nehnuteľnosti ako by bola jeho “vlastná”, k škodám zväčša nedochádza a ak áno, zvyčajne len nedopatrením.

Ktoré náklady musí zaplatiť prenajímateľ? 

Prenajímateľ musí predovšetkým odstrániť závady, ktoré bránia riadnemu užívaniu predmetnej nehnuteľnosti a uhradiť s tým súvisiace náklady. Ak po upozornení tieto závady neodstráni a je ich povinný odstrániť nájomca, ten má právo požiadať o náhradu nákladov vynaložených na odstránenie závad do šiestich mesiacov od ich odstránenia.

Prenajímateľ môže preplatiť nájomcovi aj náklady na rekonštrukciu v prípade, že je vykonávaná s jeho súhlasom. Ich preplatenie závisí na dohode, spravidla to býva až po ukončení nájmu, ak sa k tomuto zaviazal. Ak sa k tomuto prenajímateľ nezaviazal, nájomca môže požadovať protihodnotu k sume, o koľko sa zvýšila hodnota bytu. V tomto prípade je vhodné nechať vypracovať znalecký posudok, aby nebol nájomca škodný.

Ing. Stanislav Dovičič
Autor: Ing. Stanislav Dovičič

Obchod mi učaroval od malička kedy som si uvedomil že to je to, čo ma napĺňa, baví a to čomu sa chcem venovať. Prvý impulz som dostal pri ornej pôde ktorá ma vždy fascinovala a kde som na vlastnej koži zistil ako to reálne pri predaji a kúpe nehnuteľností vlastne je. Kupovali sme poľnohospodársku techniku zo zahraničia a predávali ju na Slovensku. Pri tejto činnosti som získal obchodné zručnosti vyjednávania ktoré pri predaji a kúpe sú na nezaplatenie. Ďalšie skúsenosti a prehľad som získal vo finančnom sektore, kde som sa dôkladne oboznámil s možnosťami financnovania a poistenia v jednotlivých inštitúciach na našom trhu. Najlepšia skúsenosť je vlastná skúsenosť a preto som všetky získané zručnosti využil vo svoj prospech.

Dôvera je pre každé podnikanie prevádzkový kapitál, bez ktorého sa žiadne dielo nepodarí.

Prečo vznikli tieto stránky?

Aby som tu prezentoval, že keď dvaja robia to isté, nikdy to nie je to isté. Je všeobecne známe, že rozdiel medzi maklérmi je povedzme nemalý. Prosím, prečítajte si moje tipy a články. Verím, že vám tieto informácie pomôžu v rozhodovaní a že si pre predaj nehnuteľnosti zvolíte tú správnu cestu.

Za každým predajom nehnuteľnosti sa totiž skrýva ľudský príbeh. A to je dôvod, prečo by nikto nemal tak dôležitý životný krok podceňovať. Ani predávajúci, ani maklér.

Záleží mi na odvedeniu špičkovej práce a na spokojnosti klienta. A dbám na svojom dobrom mene a povesti. Za mňa potom hovoria referencie spokojných klientov.

Ak ste dočítali až sem, máte môj obdiv a ďakujem Vám. Pokiaľ Vás čokoľvek ďalšieho zaujíma, neváhajte ma kontaktovať. Rád sa s Vami stretnem pri káve.

Používame cookies na optimalizáciu našich webových stránok a našich služieb. Ďalšie informácie o cookies nájdete tu.

Nastavenie